top of page

Mit vigyek magammal az El Camino zarándokútra?

Tudom, hogy az én "mit vigyünk az útra" írásom a százezredik, viszont mégis megírtam, hátha épp egy útra készülő az én blogomat találja meg elsőként.. Ráadásul ahány zarándok annyi féle igény és szokás, jobb több véleményt, több listát is elolvasni ahhoz, hogy összeálljon a sajátunk. A kulcsszavakat kiemeltem, így aki nem akar magyarázatot olvasni hamar átfuthatja..

Mi volt a felszerelésem a 3500 km-es úton?

Ruházat:

  • 1 pár Salomon nem vízálló női túracipő (Hervisben vásároltam egy Caminot megjárt volt kolléganőm ajánlására.. akciósan kb 17,000 Ft)

A lábbeli a legkényesebb kérdés.. erre nincs sablon, kinek mi jön be.. nincs olyan, hogy csak bakancs, vagy hogy csak félcipő.. ezt ki kell tapasztalni, épp ezért ne indulás előtt fél órával vagy 1 nappal vegyük meg a cipőt! Erről rengeteg blogban/fórumon lehet olvasni.. Az én döntési szempontom az volt, hogy ár-érték arányban a legjobb legyen.. mivel meleg időben mentem jórészt, így nem tartottam fontosnak, hogy vízálló legyen, hiszen úgyis kiszárad. Több helyen olvastam, hallottam, hogy a vízállónak titulált cipő/bakancs is beázik, viszont sokkal nehezebben szárad ki.. Persze vannak akik ezt cáfolják, mert igen is vannak igazán vízálló és közben lélegző túra lábbelik is. Ezek már magasabb árkategóriájúak, ezért én nem is gondolkodtam ebben. Én a Salomon rövidszárúmmal nagyon meg voltam elégedve. Az elsővel végigjártam a „kis” Caminot, illetve a nagy úton Ausztria 2. harmadáig bírta, akkor cseréltem egy ugyanolyanra, és az a mai napig jó) Lényeges szempont, hogy kicsit (de csak kicsit) nagyobb legyen, mint a lábunk, mert ha lefelé menetben előrecsúsznak az ujjak, akkor egy épp méretesben jól megnyomódhatnak és oda lehet az egész út akár.. meg amúgyis, kell a hely a lábujjaknak!

A túracipőm egy esős nap után.. a vastag sárréteg miatt kevésbé látszik..

  • 1 pár Lafuma túraszandál ( Győrben egy túraboltban vettem az úton, kb 15000)

  • 1 db Quechua cipzáras thermo pulcsi (Decathlonban változó árakon lehet venni, ez konkrétan 5000 volt, ha jól emlékszem.. a kis Caminot és a nagyot is kibírta, és még mindig jól van J

  • 1 db vékony futó pulcsi (szintén a decathlonból)

  • 1 db hosszú újjú könnyű ing (nap ellen)

  • 3 db Quechua női túrapóló (gyorsan száradó, könnyű, olcsó, 1290 Ft/db, mai napig megvannak, csak a színűk fakult meg, kivéve a fehéré :D)

https://www.decathlon.hu/techfresh-50-noi-turapolo--id_8297614.html

(Férfi verziója ugyanígy 1290 Ft:

https://www.decathlon.hu/ferfi-turapolo-techfresh-50-id_8316244.html )

  • 2 db ujjatlan női póló (a ház körül, illetve aludni, ezek voltak a „báli ruháim” :D

  • 1 db vékonyabb fekete futó nadrág (Kalenji (Decathlon), kb 3000 Ft praktikus, mert hidegben a rövid gatya alá fel tudtam húzni)

- ( előző évi Caminomon a 900 km-esen, egy lecipzározható túranadrág volt velem, hidegebb-melegebb idők gyakori váltakozásánál praktikus)

  • 2 db kicsit bővebb szárú vékony „pizsama” gatya, szintén a ház körül, ill. alváshoz

  • 1 pár levágott fejű térdzokni (ez saját újítás, de nekem nagyon bejött.. levágott feje miatt nem érintkezik a talpammal, így nem kellett minden(vagy minden 2.) használat után mosni, mint a zoknit.. reggelente mikor még hidegebb volt, - de nem akartam hosszú gatyát venni azért hogy 1 óra múlva levehessem- nagyon jól melegítette a lábam szárát!

  • 3-4 pár zokni (1 vastagabb spec túrazokni, a többi quechua túrazokni (olcsóbb verziók, viszont a 900km-es úton már kilyukadt némelyik) Zokni van akinek nagyon fontos, van akinek kevésébé, lényeg az, hogy ne törjön a kis gümecs ott elöl, illetve ne szorítsa el a vérkeringést, aztán jól szellőzzön és szívja be a nedvességet, hogy ne legyen túl büdi a kis lábunk mikor bemegyünk az Alberguébe. Persze ez olykor kivédhetetlen, hiszen ha beázik a cipő, akkor aztán a zokni úgy be tud büdösödni, mint egy 2 hetes felmosóvíz.. ez a többi zarándok rémálma, akárcsak a horkolás..)

  • 3-4 női bugyi (férfiaknak inkább alsógatya)(ezek néha elvesztek a ruhaszárító köteleken felejtés miatt, de pótolni lehet útközben)

  • 2 db sportmelltartó (később csak 1, aztán megint 2.. ez megint a könnyen elhagyható fajta..)

  • 1 db decathlonos XL-es sport törölköző (kis helyet foglal, körbeér, gyorsan szárad.. annyira nem jó érzés benne megtörölközni, mint egy jó kis frottírban, viszont ez praktikus!

https://www.decathlon.hu/mikroszalas-torolkozo-xl-id_8361628.html

nagy frottír törcsit semmiképp nem ajánlok, nehéz és mire megszárad…)

  • 1 db ujjközé papucs (a legkönnyebb súlyú, szinte már súlytalan, zuhanyzáshoz)

  • 1 db vékony géz sál, + 1 könnyű csősál

  • őszi/téli utasoknak meleg sapka és kesztyű!! nekem novembertől kellett.. Október közepétől Spanyolországban is beköszönt az ősz, és a napi hőingás elég nagy.. reggel a nap későn kel (fél 9 körül, így nagy hideg van, a vékony kis ujjaink képesek nagyon nagyon fázni!! (vastagok is) délutánra persze az ember győz nekivetkőzni ismét..

  • 1 db túrakabát (9990 Ft, Quechua kék pehely tollkabát, összecsukható picire)

https://www.decathlon.hu/x-light-noi-belelt-kabat-id_8397242.html Ez csak a nagy úton volt velem, a kicsire nem vittem kabátot egyáltalán (csak a hazautazásra kellett volna max, de nem hiányzott)

  • 1 db túrakalap (főleg nyáron és ősz első felében Caminózóknak) (jó nagy pereme legyen lehetőleg, hogy takarja az arcot, nyakat) Nekem valami ilyesmi volt, csak türkizben (mindkét utat túlélte, csak kifakult)

https://www.decathlon.hu/500-noi-sapka-id_8383414.html

  • 2 db napszemcsi , de mindig csak az egyiket használtam (egyszerre..)

  • 1 db nagy méretű esőkabát, ami alá befér a hátizsák! (Ebben voltam a sátortestű zarándok JNagyon fontos, hogy iylen legyen, így a táskavédő huzatra sincs szükség.. Nekem a kis úton táskavédő huzat volt+sima esőkabát, ez a kombó nem jött be.. a 2 között befolyt a víz és a táska jól beázott)

https://www.decathlon.hu/esokopeny-turazashoz-arpenaz-id_8302449.html

Sátortestű zarándok Sahagúnban (Spanyolo.)

És akkor elkezdődik a technika:

  • 1 db hátizsák

!! 4 ponton rögzüljön: 2 váll, 1 mellkas és 1 csípő (nem elég csak a 2 vállpánt!)

- (nekem első úton ilyen volt: (1) https://www.decathlon.hu/forclaz-turahatizsak-50-l-id_8300838.html

a fél éves úton pedig ilyen: (2) https://www.decathlon.hu/noi-turahatizsak-easyfit-60-l-id_8300844.html

Mindkettő decathlonos Quechua, amire 10 év garancia van, tehát bármi sérülés estén visszaadják az árát, ez tetszik bennük, hogy nagyon korrektek) Nyilván jobb lenne, ha nem menne tönkre.. nekem első hátizsákomnak (1) Santiago után kijött fent az egyik merevítője, és ez okozott némi kellemetlenséget, többször is vissza kellett tuszkolni. De nem varrtam be, mert ha beleavatkozunk, akkor már elvileg nem cserélik vissza.

A kék hátizsáknak (2) pedig az egyik derékpántja kezdett repedni már Svájcban, onnét kezdve imádkoztam, hogy kibírja a következő decathlonig, ahol előzetes érdeklődés alapján a lefotózott blokk ellenében visszacserélték volna.. viszont nem került rá sor, mert végül kibírta az út végéig, de akkor már eléggé szakadt volt a varrás mentén..

Épp ezért sokan az Osprey hátizsákra esküsznek, viszont jóval magasabb árkategória (egy Caminora javasolt hátizsák 50-70 ezer között mozog.. persze vannak kisebb űrtartalmúak húszon x ezerért is, de az kevés egy 1 hónapos vagy fél éves útra) Garancia van rájuk, de állítólag örök életűek, nem fog rajtuk sem vihar, sem háború, vagy akármi.. Elég nagy a választék belőlük, ahogy nézegettem a honlapot, és szépek is. Nyilván a 2 alapvető szempont, hogy legyen kényelmes, illeszkedjen a testedhez, illetve legyen elég nagy ahhoz, hogy beleférjen amit vinni szeretnél. Tehát forma és méret.. (ez esetben hagyjuk a dumát, hogy nem a méret a lényeg!!) Méretnél két szempont szokott előkerülni: 1. férjen bele minden 2. férjen fel a repülőre kézipoggyászként (már aki repül - ez esetben korlátozottabban pakolhatunk, úgy tudom 30, max 40 l-es vihető fel, de a poggyászméret légitársaságoktól függ. Ennek utána lehet nézni pl itt: http://kezipoggyasz.hu/

Nekem mindkét hátizsák kényelmes volt alapvetően, az (1) 50 literes, kb 10 kg-ra pakoltam, a (2) 60 literes volt és 15-18 kg között váltakozott eleinte, de volt kevesebb is, a beletett élelemtől függően.. (hogy első nap miért 20 kilóval indultam annak megvan a maga története, nem ajánlom senkinek :D Törékeny alkattal is kiválóan hozzá lehet szokni a teherhez, fokozatosan szokik hozzá a test, végül már szinte hozzánk nő, és ha nincs rajtunk, hiányzik! Hátizsákos téma sok betűt elvitt.. de még mindig lenne mit írni róla.. oldalzsebek fontossága pl, illetve hogy ne csak felül legyen nyitható, hanem az eleje legyen cipzáras, hogy úgy lehessen ki-be pakolni belőle mint egy utazótáskából. Mindkét zsákom ilyen volt, szerettem.

Hátizsákom és én Svájcban egy kemény hegymenet után

  • Szent Jakab kagyló (fésűkagyló) a hátizsákra aggatva.. ez jeképezi, hogy Szent Jakab útját járó zarándokok vagyunk. A középkorban védelmet jelentett a zarándokok számára. Nem kötelező, de számomra egyértelmű volt, hogy kiteszem.

  • nemzetiszínű felvarró vagy zászló (főleg a nagy úton volt fontos, a kicsin egy kokárdát tettem ki, én nem bántam ha látszik, hogy magyar vagyok, sőt büszke voltam rá. )

  • 1 db kis hátizsákká alakítható övtáska (minden személyes okmányom a zarándokútleveleket is beleértve, a pénzem, az útinaplóm, a tabletem, a telefonom és a fényképezőm ebben volt.. Ezt mindig magamnál tartottam. Ajánlott a nagy méretű övtáska, sok minden belefér.. hátizsákká alakíthatósága praktikus, ha már leteszed a cuccot a zarándokszállón, de még elmész sétálni, boltba stb, akkor tudsz bele pakolni.. persze egy tescos vagy lidlis reklámszatyor is megteszi

  • 1 db sátor (az első úton nem volt, a nagy útra viszont kaptam egyet , de az első napomon már kiraktam, hogy könnyítsek a zsákomon. Ausztriába barátnőmék hozták utánam, így kb Ausztria utolsó harmadától cipeltem a sátrat is. Csak Franciaországban használtam, előtte a befogadó családoknál töltöttem az éjszakákat. Franciaország vége felé otthagytam egy donativo (adományos) szállón, onnét már olcsóbb/adományos zarándokszállókon aludtam.

  • 1 db hálózsák (az első útra kölcsön kaptam egyet, az kiváló volt szeptemberi/októberi spanyol vidékre, viszont a nagy útra hibát követtem el, a Hervisben vettem egy könnyű olcsóbb nyári hálózsákot.. szinte mindig fáztam benne, ha sátraztam.. tanulság, hogy itt nem szabad spórolni a súllyal (már ha sátrazni készül az ember), különben kellemetlen átfagyott éjszakák lesznek belőle, és az ember újjszülött kölyökmacska méretűre próbálja magát összehúzni, hogy minél kisebb felületen érjen a hideg, de emberi méreteimből adódóan ez nekem nem ment. Találtam egy ilyet a decathlon honlapján, 0-5 fok közötti hőmérsékletre ajánlják, én most már nem spórolnék vele.. ráadásul ultralight, tehát a súly sem para..

https://www.decathlon.hu/turahalozsak-forclaz-0-5c-id_8383187.html Hálózsák nem csak sátrazáshoz kell, de a zarándokszállókon is! Ott csak max egy papírlepedőt adnak egy ágyhoz, illetve van ahol pokrócot is. De olcsó zarándokszállókon nem adnak ágyneműt.. hostelekben, magán szállásokon lehet, azt nem tudom. Persze aki hotelekben akar aludni végig, ő még csak törölközőt se vigyen! :D

  • 1 db hálózsák belső huzat (ezt csak a nagy útra vittem, de nem mindig használtam.. a kisebb útra nem érdemes! 1 hónapot kibír az a hálózsák mosás nélkül! a végére már nem annyira illatos, de jobban el lehet aludni benne..)

  • van aki visz felfújhatós kispárnát sátrazáshoz, nekem a törölköző volt a párnám, vagy az összcsukott kabátom, mikor épp nem volt rajtam..

  • 1 db polifoam (aki nem tervez sátras vagy szabadtéri alvást, nem szükséges)

  • 1 pár teleszkópos túrabot (mindkét utamon volt, Quechua legolcsóbb)- ez szintén ember függő, én szeretem a botokat, leveszik a terhelést a vállakról valamennyire, edzi a karokat útközben, dombos, hegyes vidékeken felfelé és lefelé is nagy segítség szerintem. Persze van aki nem szereti és feleslegesnek tartja. A Caminon a botos és bot nélküli zarándokok utálják egymást. Nem számít a bőrszín és a nemzetiség, a beszélt nyelv, sem az anyagi helyzet vagy iskolai végzettség.. na de a bot! Az egészen más! Dehogyis, el ne higgyétek. Most van az a pont, hogy már olyan régóta írom ezt a posztot, hogy az agyam átállt a hülyeségre. Egy bot körüli nézeteltérés nem lehet egy caminos barátság elrontója! Komolyságra vissza!!)

  • 1 db fülbe dugható fülhallgató ( nekem a zene nagyon fontos, hogy néha hallani tudjam, oké, hogy a Camino a befelé figyelésről szól, de a 2 nem zárja ki egymást.. nyilván ez mindenkinek máshogy van, szerintem be lehet osztani, én zenepárti vagyok)

  • 1 db okostelefon (maradjunk csak a „telefon”-nál, mert az enyém annyira lassú volt, hogy nem bíztam volna rá magam a 3500 km-en, így vittem egy

  • tablet-et is (innét posztolgattam illetve a mapsme offline alkalmazás innét ment, ami nekem nélkülözhetetlen lett volna a pocsék tájékozódó képességem miatt (út elején még nem volt, szívtam is a Bakonyban)

  • 1 db fényképező (kis Nikon) kölcsönkaptam (jó képeket akartam csinálni, telefonom nem mindig tesz ilyet)

  • 1 db spanyol útiszótár (voltak benne hasznos dolgok..)

  • 1 db útikönyv (első utamon vittem a John Birley féle könyvet, de gyakorlatilag többet volt a táskámban, mint a kezemben, és elég jó súlya is van.. nem beszélek se rá, se le senkit! St Jean-Pied-de Portban a zarándokirodában mindenki kap egy jó nagy lepedő nagyságú nyomtatott papírt a települések nevével és távolságával, az Alberguék (zarándokszállók) nevével, férőhelyével, árával, még a konyha meglétét is jelölik rajta.. így a zarándok tudja mire számítson, főzhet-e nem e. Ez a papír önmagában elég a tervezéshez, de amúgy nem kell túltervezni, elég egy napot látni, hogy hova szeretnél eljutni. Én nem vagyok túltervezős fajta, persze van aki már otthon jó előre megtervezi minden lépését.. nem érdemes, elveszi a varázsát, és úgysem úgy lesz J

Az osztrák Jakobsweg útikönyv volt még nálam a nagy úton (csak a térképek miatt, amúgy nem éretettem belőle semmit, németül nem beszélek), a Svájci könyv térképeit lefotóztam Klösterlében a hegyi kisházban (Vorarlberg), a franciát szintén, még valahol Franciao. elején. Fotók kevesebb helyet foglalnak, mint a könyvek..

  • Elemlámpa/fejlámpa! Ez is fontos, ugyanis reggelene és esténként a lámpaoltás után sötét van. (Ez már csak így szokott lenni, napnyugta után és napkelte előtt) A zarándokszállókón általában 22.00-kor van lámpaoltás, utána már nem szeretik a mozgolódást, de ha éjjel ki kell menni wc-re, akkor jól jön a kislámpa, hogy ne essünk rá valaki másnak az ágyára..

  • kanálgépnek nevezett kanál, kés villa, kombó (súlyra nehéz volt, elég egy jó erős műanyag „étkészlet” is, persze a kés nyilván azért legyen éles, ha szelni kell vmit, vagy nyársat hegyezni, népi motívumokat faragni a botra stb.. (már nem a teleszkóposra..)

  • 2 db fél literes műanyag flakon az ivóvíznek (én mindenhol csapvizet ittam, ásványvízre nem költöttem, túléltem, sőt nem volt rossz sehol) első utamon csöves itatóm volt, de hamar tönkretettem szegényt, így másodszorra már nem próbálkoztam vele. Praktikus, mert bármikor szájközelbe kerülhet, nem kell még előkapni sem, mint az üveget. Viszont elég gumi íze van..

  • biztosítótűk a ruhák szárításához!! ez akkor is jó, ha másnapra nem száradnak meg, én a hátizsákomra csíptetve vittem őket ilyenkor.. vizesen elrakni nem ajánlott. szörnyű szaga lesz, és kezdheted előlről a mosást a köv.nap

  • tű, cérna a vízhólyagokhoz

  • sebtapaszok

  • vízhólyagtapasz, bár nekem annyira nem jött be

  • vitaminok, C-vitamin, magne B6 az izmok fáradékonysága ellen

  • scitech nutrition tömegnövelőpor és egy shaker (az első útra vittem, annyira féltem, hogy lefogyok.. de végül híztam) erről a porról azonban megoszlanak a vélemények..

  • hajszárító (első útra vittem egy kicsit, másodikra is elindultam vele, de első nap kiraktam.. nélkülözhető!!)

  • 1 db mosószappan (na ez fontos! a zarándokszállókon a mosás legalább 5 euro, ha jól emlékszem.. a mosószappannal mosásnak viszont van egy sajátos hangulata J, kár lenne kihagyni.. ) Nekem a diszkont boltban vásárolt 200 Ft-os mosószappan tökéletes volt, nem kell a drága Vanish! Ugyanolyan jól tisztít, ha nem jobban! Az illata pedig régi lavórban mosdós falusi időket idéz, hmmm J

- tisztálkodási, pipere eszközöket nem tudom érdemes-e felsorolnom, de ha már nekikezdtem..

  • 1 db szappan mosakodáshoz (jobb, mint a tusfürdő, gazadaságosabb minden szempontból és a bőrnek is egy fokkal jobb)

  • 1 kis úti flakonban sampon, illetve balzsam, de a balzsam volt, hogy elfogyott és nem szereztem be helyette. Tudom, hogy ez luxusnak tűnik egy caminora, van aki szappannal mos hajat is.. de csak azért mert Camino, nem kell minden igényből leadni, amit az ember elbír cipelni és fontosnak tartja, akkor vigye! Nekem nagyon gubancolódik a hajam, mert vékony szálú, így a balzsam is fontos volt. Férfiaknak szerintem ez kevésbé releváns :D

  • 1 db könnyű hajkefe

  • 1 db fogkefe (az 5 és fél hónapot azért nem bírta ki egyJ), 1 tubus fogkrém

  • arckrémnek sárga tubusos körömvirág krém, szemránckrém kicsi tégelyben (a nagy úton ezek kb Franciaországig tartottak ki, ott vettem újabb kicsi arckrémet)

  • 2 db szemceruza

  • 2 db labello ( 1 sima és egy piros :D )

  • 1 db alumíniumsó mentes dezodor (Forever livig products termék, ez végig bírta a fél évet, és azóta is megvan.. használom is..)

  • 1 kis naptej, ezt hol használtam hol nem.. azon gondolkodtam mivel ártok többet, ha magamra kenek egy vegyi anyagot vagy ha kiteszem magam a napnak.. ajánlott 1 vékony hosszú újjú ing, csak a nagy melegben nekem nem esett jól..

  • vízfertőtlenítő tabletta (sehol nem volt rá szükségem)

  • fájdalom csillapító (fejfájósoknak főleg.. nekem a hegyvidéki éghajlatra való átálláskor fájt a fejem főleg Svájc elején és Tirolban)

  • hasfogó tabletta (sosem lehet tudni, bár ha jól emlékszem nem kellett)

- (rendszeres gyógyszert szedők vigyék amit szednek, én más gyógyszert nem vittem)

  • nemzetiszínű horgolt szívecskék (barátnőm csinálta őket) a szállásadóknak, akik befogadtak útközben és jótevőknek (sajnos egy idő után elfogyott és nem jutott mindnekinek)

  • 3-4 db vastag hegyű alkoholos filctoll (rajzolni a kövekre, falakra, oszlopokra, ahova csak lehet)

emiatt fontos a filctoll..

  • a levelek, amiket a búcsúzáskor kaptam a Szent Jakabi romoknál Kaposváron (bevallom nem sűrűn olvasgattam őket, annyira az úttal voltam elfoglalva, de néha adott erőt, és azóta is őrzöm őket J

  • 1 pár tollasütő (dehogyis J)

I

gyekeztem minden fontosat felsorolni, de előfordulhat, hogy kihagytam valamit. Ha kérdés van, csak rajta! Szentírásnak azért ne vedd, nekem ez volt a felszerelésem, lehet neked egész más lesz!

Remélem azért hasznosnak találtátok és kaptatok tippeket! Jó készülődést, pakolást és persze BUEN CAMINO kedves zarándok! :)

megpakolt zarándok, úton santo Domingo de la Calzada felé (Spanyolo)

Hamarosan folytatom, a "mikor pakoljunk össze az útra" fejezettel..

Bejegyezte: Dorina Jakusovszki dátum: 6:38


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Vándorina

3500 Km gyalog Európán keresztül

Kaposvár  - Santiago    de Compostela, 

az  El Camino zarándokúton  ... 

bottom of page